عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : جمعه 14 مهر 1402
بازدید : 17741
نویسنده : سئوکار

 

لذا می توانید به عنوان تماشاگر شاهد این مسابقات هیجان انگیز باشید. اگر در فصل تابستان به این روستای گردشگری سفر کنید، می توانید تماشاگر مسابقات کستی و والیبال شوید. وجود این افسانهها نشان میدهد گنبد قابوس گلستان چقدر مهم بوده است که حرفهای زیادی در مورد برج بین مردم پیچیده شده. در روستای فیلبند رستورانهای زیادی وجود ندارد و تنها دو رستوران «هلی نو» و «تهیه غذای سید» در روستا وجود دارد که انواع غذاهای شمالی را میتوانید در آنها امتحان کنید. پارک ملی سیاه کوهپارک ملی سیاهکوه از بخشهای کوهستانی و دشتهای شنی تشکیل شده است که با قرار گیری در مرکز و شرق ایران، بخش هایی از دو استان اصفهان و یزد را در خود جای داده است، این پارک که دارای مساحتی در حدود حدود ۲۰۰۰۰۰ هکتار می باشد، زیستگاه جانواران بیشماری از جمله آهو، جبیر، پلنگ، کاراکال، شاه روباه، شغال، کرک، کفتار، تشی، بالابان، دلیجه، عقاب طلایی، کبک تیهو، هوبره، زاغ بور، مار شتری و افعی شاخدار را شامل میشود. پلههای اصلی در طی کاوشهای باستانشناسی در امتداد دیوارها و برجها از زیر خاک بیرون کشیده شده است که تعداد آنها به ۹۳۵ پله میرسد؛ برای همین این مکان به قلعه هزار پله معروف است.

امیدواریم از سفر به این دشت زیبا لذت ببرید. همانطور که گفتیم وجود جاذبههای طبیعی در این روستا و اطراف آن، یکی از دلایل جذابیت آن برای گردشگران است و اقیانوس ابرها، تنها یکی از این جاذبهها محسوب میشود. از جاذبههای این شهر میتوان دریاچه توشن گرگان را نام برد. اما لازم است توجه کنید در فصلهای سرد سال با توجه به منطقهای که قلعه رودخان در آن قرار دارد و بارش برف و باران زیاد، رفتن به این قلعه به نسبت دیگر فصلهای سال دشوارتر است و ممکن است هر کسی از عهده آن بر نیاید. معمولا بسیاری ایرانیها در نیمه اول سال به شمال کشورمان سفر میکنند تا در آبوهوای دلانگیز شمال چندروزی را در ویلاهای شخصی یا اجارهای خود استراحت کنند. فاصله لاویج تا شهرستان نور، ۳۵ کیلومتر است. روستای جواهرده از آن دسته روستاهایی است که برای رسیدن به آن از میان جاده ای پر پیچ و خم و مملو از زیبایی عبور خواهید کرد. در ارتفاع زیادی از دریا قرار دارند و با عبور از اولسبلنگاه، میتوانید شاهد دریاچه ابری باشید که عصرها بین کوههای منطقه تشکیل میشود. مسجد آدینه با توجه به قدمت زیادی که دارد، در طول سال ها آسیب هایی را متحمل شده که برای چندین مرتبه آن را مورد بازسازی قرار داده اند. در نیمه اول سال ساعات بازدید از قلعه از 8 صبح تا شش و حتی هفت بعد از ظهر است. چون شما در هر قسمتی از جاده با آب و هوای متفاوتی رو به رو می شوید. اگر از این مسیر بیایید وارد جاده رویان-بلده شوید چیزی حدود ۱۲ کیلومتر که برانید، آبشار سمت چپتان مشخص است.

این آبشار در دل کوهستان قرار گرفته و یکی از جاهای دیدنی تنکابن است. در طی سال همواره توریست های زیادی از مازندران و مناطق شمالی کشور دیدن می کنند. رابسویچ در سال ۱۹۵۱ دكترای خود را از دانشگاه گراتس اتریش دریافت و بعدها بهعنوان مشاور سازمانملل در سالهای ۱۹۵۶تا ۱۹۵۸ در ونزوئلا خدمت کرد. در پی این موضوع، غارت گران زیادی به منطقه گورهای تاریخی گبری حمله کردند و گنج ها، جواهرات و هر چه اشیاء گران بها بود را به سرقت بردند و دیگر چیزی از آن ها باقی نمانده است. این برج یک بنای مستحکم و با قدمت بالا است که توسط مصالح محکم ساخته شده است و شامل تزئیناتی زیبا از جمله نقش و نگار و خطوطی آراسته است. از اصلی ترین آسیب های وارد شده به بنای این مسجد می توان به درخت زبان گنجشکی اشاره کرد که در کنار مسجد قرار داشت و در اثر برخورد صاعقه آتش گرفت و باعث شد آتش آن به بنای مسجد سرایت کند و مسجد نیز در آتش بسوزد. چشمه های این منطقه از بهترین جاذبه های گردشگری در روستای جواهرده می باشد که گردشگران زیادی در سفر به این روستا برای گشت و گذار و لذت بردن از طبیعت به سراغ آن ها می روند. متاسفانه در سالهای اخیر ساختوسازها و تغییر کاربری زمینها، تا حد زیادی به زیبایی و طبیعت این منطقه لطمه وارد کرده است. در اطراف آبشارهای شصت کلا امکاناتی برای اقامت وجود ندارد و اگر علاقه دارید که در کنار این آبشارها استراحت کنید میتوانید اقدام به برپایی چادر کنید. اگر ورزشکار و سرحال باشید از پارکینگ تا قلعه را میتوانید در کمتر از یک ساعت بروید. به دلیل وجود مسیر اسالم به خلخال، در فاصله کمی از اسالم چندین ییلاق مرتفع وجود دارد که شاید کمتر شناخته شده باشند.

همچنین هوای اطراف آبشارها بسیار دلپذیرتر و خنک تر از دیگر مناطق هستند و به همین جهت از بهترین طبیعت ها در فصل تابستان محسوب می شوند. همچنین آنها که بدن آمادهای ندارند طاقت ضربان قلب زیاد را ندارند و نفستنگی میگیرند. اگر برای سفر نوروزی یا چند روزه به گیلان میروید و بدنتان آماده نیست مواظب باشید که رفتن و برگشتن به قلعه رودخان میتواند دو سه روز پادرد، زانودرد و کمردرد شدید و کوفتگی بدن به شما هدیه بدهد. در ابتدای مسیر صعود به قلعه رودخان و کمی جلوتر از پارکینگ، بازار هم وجود دارد که بهمحض رسیدن به این مکان، آن را میبینید و شاید یاد خانههای کرهای و چینی بیافتید. این قلعه کوهستانی در فاصله ی 23 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن، در بخش مرکزی و دهستان گوراب پس قرار دارد. برای این سفر باید از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب گیلان را با هم بگردیم و به تمام ییلاقات خوشمنظره و خوش آبوهوای گیلان سر بزنیم. پیادهروی در این بهشت سرسبز و هوای پاک آن نیز از جذابترین تجربههای سفرتان خواهد بود که سرخوشی را به وجودتان منتقل میکند. روی این پل چشماندزی زیبا از آبشار به چشم میخورد و شما میتوانید روی این پل، عکسهای بسیار زیبا و ماندگار ثبت کنید. برای نخستین بار در سال 1830 میلادی الکساندر شودزکو «خچکو» محقق لهستانیالاصل هنگام تحقیق در گیلان متوجه این قلعه شد و در یادداشتهای خود موقعیت این بنا را ثبت کرده است. از طرف دیگر به خاطر داشته باشید بهدلیل تعداد زیاد حیوانات ساکن در این جزیره، احتمال برخورد حیوانات با خودرو بسیار است و بر اساس آمار در سال ۱۳۸۴ نزدیک به ۱۳۰ گونه حیوان مختلف و ۶۰ بهله (واحد شمارش پرندگان شکاری) جغد در تصادف با خودروهای گردشگران کشته شدند. این دو کتیبه بهشکل زیبایی با آجرهای تراشخورده در زمینهای از گچ سفید نصب شدهاند کتیبه با خط کوفی نام کیا اسماعیل ابوالفوراس شهریار ابنعباس صاحب بنا و تاریخ ۴۱۳ هجری قمری را نشان میدهد.

فومن یعنی روستاهایی با طبیعت بکر و منحصربهفرد، ییلاقاتی با آبوهوای خنک، جنگلهای سرسبز، شالیزارها و باغ چای، باغهای مرکبات، خیابانهای پر از مجسمه و هزاران چیز دیگری که خودتان باید سفر کنید و از نزدیک ببینید. باغهای فندق، باغات چای با عطر مستکننده، درختان سرسبز توسکا، ممرز، راش و … اما تجربه چنین اتفاقی نیز میارزد تا یکگوشه بنشینید، چای بنوشید و از اقیانوس ابرها لذت ببرید و عکسهای یادگاری زیادی بگیرید. این قلعه مستحکم و تسخیر ناپذیر در طول تاریخ خود فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر گذاشته است و اکنون یکی از جاهای دیدنی فومن محسوب میشودکه گردشگران فراوانی را به سوی خود جذب میکند. ازدیاد جمعیت در این روستا به خاطر هوای پاک و چراگاه هایی است که مردم را برای سکونت موقت به این آبادی کشانده است. آبشارها و چشمه ها از زیباترین جاذبه های طبیعی هستند که گردشگران زیادی برای بیشتر لذت بردن از طبیعت به سراغ آن ها می روند. قلعه رودخان در تابستان: این قلعه در تابستان پذیرای گردشگران زیادی است که برای رهایی از گرمای تابستان به دل جنگل فومن میزنند و راه رسیدن به قلعه را در پیش میگیرند تا به اعماق تاریخ سفر کنند؛ هرچند که گرمای هوا به همراه رطوبت جنگل در این فصل ممکن است کمی آزاردهنده باشد. در ماسوله، سقف هر خانه، حیاط خانه بالایی است و این روند تا انتهای بافت روستا ادامه دارد. در ادامه میخواهیم سفر خود را با معروفترین و زیباترین ییلاقات گیلان شروع کنیم. این منطقه یکی از بکرترین ییلاقات گیلان است که میتوانید سکوت و زیبایی را در کنار طبیعت وحشی در این ییلاق زیبا تجربه کنید. رنگارنگی طبیعت و جنگل، منظرهای زیبا را به این قلعه بخشیده است و سحرانگیزی آن را دوچندان میکند. و نهرهای جاری روستای کندلوس را از سایر آبادیها متمایز میکند.

اگر بخواهیم در شرقیترین بخش گیلان به گشتوگزار بپردازیم، روستای رحیم آباد رودسر یکی از انتخابهای اصلی است. البته باید بگوییم که اشکورات شامل بخش وسیعی از رحیم آباد میشود که ییلاقاتی مانند گرمابدشت و … همچنین انواع خوراکی های خوشمزه نظیر نان و شیرینی های محلی تازه، سبزیجات محلی، ترشی ها، مرباها، عسل محلی، دوغ، پنیر، کره و ماست را با بهترین طعم و مزه را تهیه می کنند و گردشگران می توانند از آن ها خریداری کنند. مردمان محلی این منطقه به آن قله رخون و بهطور رسمی قلعه رودخون میگویند. این ییلاق زیبا با نامهای هلی دشت و هالی دشت هم بین محلیان شناخته میشود. این قلعه در دورانهای تاریخی به نامهای «قلعهٔ هزارپله»، «حسامی»، «سکسار»، «سگسار» و «سگسال» نیز خوانده شده است. پس با خیال راحت از هوای تازه این مکان نهایت لذت را ببرید. همچنین درختان سربه فلک کشیده راش، ممرز، توسکا، خرمندی، انجیری، رستنی ها گوناگون و گلهای رنگارنگ پیرامون آبشارلونک و همچنین آب و هواى مساعد، زیبایى و جذابیت ویژه اى به این آبشار بخشیده است، زیبایى این منطقه در بهار و تابستان وصف ناپذیر است، وجود گونه هاى مختلف پرندگان و انواع گلهاى زیبا پیرامون، آبشار لونک را به یکى از جاذبه هاى توریستى مهم استان حتی ایران تبدیل کرده است. با ۷.۲۱ هكتار، پوشش این منطقه شامل ۶ تیپ جنگلی توسكا، لرك، بلوط، افرا، ممرز و انجیلی میشود. یکی از بکرترین جاذبه های این منطقه آبشار لونک می باشد.

می توان اینگونه نیز فزض کرد که این قلعه در آغاز معبد یا مکانی مقدس بوده سپس قلعه شده یا حتی کاربرد دوگانه داشته. مردم روستای جواهرده از این مکان به عنوان مکانی مقدس یاد می کنند و نذورات خود را برای حاجت روایی به این محل می برند. اما اگر تحمل هوای سرد را ندارید، فکر کمپینگ را از سر بیرون کرده و در یکی از انواع اقامتگاه های این روستا به اقامت بپردازید. طبیعت کم نظیر و فوق العاده روستا آن قدر چشمگیر و خیال انگیز است که نمی دانی سر را به کدام طرف بچرخانی و چگونه بهشت زیبای سرزمینت را نظاره کنی. همانطور که می دانیم، مسیر دسترسی به روستای جواهرده از جمله زیباترین جاده های کشور به شمار می رود و زیبایی های آن تنها به درختان اطراف جاده محدود نمی شود؛ بلکه جاذبه های دیدنی و گردشگری متعددی در طول این مسیر وجود دارند که لذت سفر را برای گردشگران صد چندان می کنند. من شنیدهام که نقشه این خودمختاری را چندی قبل یکی ازدول سرمایه داری باعلیحضرت همایون شاهنشاه پیشنهاد کردهاست وچون شاهنشاه وطنپرست باآن موافقت نفرمودهاند این دولت روی کارآمدهاست که کورکورانه مقصود دول سرمایه داری را انجام نماید. بیایید قبل از حرکت به سمت شرق گیلان، کمی به سمت شمال غرب این استان حرکت کنیم. بازدید از این آبشار بلند و چشیدن آب پاک آن را به هیچ عنوان از دست ندهید، کمی در کنار این آبشار زیبا اتراق کنید و از صدای برخورد این آبشار با سنگها و دیدن زیبایی آن لذت ببرید. البته باید عنوان کرد که از رویان نیز می توان به راحتی به این آبشار رسید. این دشت زیبا با منظره خاص و دیدنی، کلبههای چوبی ساده و سرسبزی خود، هر مسافری را شیفته خود میکند. خاور خانوم همین که هر روز صبح چشم باز میکند به فکر اینکه چه غذایی و با چه طعمی طبخ کند می افتد چراکه رضایت و خشنودی مشتریان یکی از دغدغه های مهم او می باشد.

حیاط این امامزاده مشرف به دریاچهای از ابر است که چشم هر بینندهای را به خود خیره میکند. مسیر رسیدن به قلعه رودخان یک مسیر بسیار سخت است اما نه در ورودی مسیر، نه هنگام رسیدن به بنا و نه در اغلب سایتهای گردشگری درباره کمیت و کیفیت این مسیر چیزی به مسافران نمیگویند. وی درباره قلعه رودخان مینویسد: «دژی است بر بالای کوهی در قسمت علیای رودخانهای به همین نام، بام آن سنگی است و طرفین ورودی دارای دو برج دفاعی مستحکم است و بر روی کتیبه سر در ورودی آن حک شده است که این قلعه برای نخستین بار در سال 918 تا 921 هـ . در غیر این صورت رفتن به سایر مکانهای اقامتی نزدیک مانند اقامتگاههای بومگردی، خانهها ویلاهایی که به مسافران اجاره داده میشود یا هتلهای فومن و اطراف آن نیز میتوانند دیگر گزینههای انتخابی شما باشند. اتاقکهایی در کنار این مقبره تعبیه شده که به زائران و مسافران کرایه داده میشود. این جاذبهی بکر طبیعی بهدلیل مرتفع بودن، مقصد مناسبی برای علاقهمندان به کوهنوردی است. طبیعت منطقه بعد از گذر زمستان، چشم انداز بینظیری از جاذبه های طبیعی منطقه ییلاقی فیلبند را پیش چشم میگذارند. روستای لونک امکانات رفاهی بسیاری ندارد و همه چیز بافت طبیعی خود را حفظ کرده است . در فصل تابستان همه ی درختان و جنگل های اطراف سقالکسار یک دست سر سبز میشوند. طول ضلع شرقی این قلعه تاریخی بیش از ۷۰ متر و قعر آن بیش از ۳۰ متر و ارتفاعش ۳۰ متر و طول ضلع غربی آن ۹ متر تمام است، ضلع شمالی با سنگی که در امتداد آن قرار دارد به ۲ قسمت تقسیم میشود، قسمت غربی آن بیش از ۸۰ متر و قسمت شرقی آن که از سر سنگ جدا میشود ۱۵ متر است. در کنگلو نشانههایی مانند اشیایی با علائم میتراییسمسی یافتهشده که نشان میدهد این مکان نیایشگاه مهر (میترا) بودهاست.

اعلام نتایج نهایی و نمایش آثار برتر مسابقه طراحی پاویون ایران در اکسپو ... دشت هایی پر از گل های شقایق و وحشی که در قسمت های مختلف آن وجود دارد، در میان آن ها قدم بزنید و عکس های زیبایی ثبت کنید. غار دانیال بعد از غار قوری قلعه که در کرمانشاه قرار دارد، دومین غار بزرگ رودخانه ای به حساب می آید. لازم به ذکر است برای وارد شدن به منطقه ای که دریاچه قو در آن قرار دارد، بایستی هزینه ای را به عنوان ورودی پرداخت نمایید. کوه هایی که در اطراف روستای جواهرده قرار گرفته اند، دارای مسیرهای دسترسی نسبتا دشواری هستند که برای صعود به قله ها بایستی با تجهیزات کامل و همراه با افراد آشنا به مناطق اقدام نمایید. قطعا صعود به قله ها و ارتفاعات اطراف جواهرده از بهترین خاطرات کوهنوردی برای شما خواهد بود. نحوۀ دسترسی به قلعه از طریق شهر فومن و پس از گذشتن از روستاهای «گشت، کرد محله، گشت رودخان، سیاه کش، گوراب پس، ملسکام، سعیدآباد (سید آباد)» و رسیدن به روستای قلعه رودخان است که پس از عبور از حیدرآلات و طی سه کیلومتر جاده خاکی به روستای قلعه دنه (قلعه دهنه) رسیده، سپس وارد اراضی پارک جنگلی قلعه رودخان شده و بایستی مسیر یک و نیم کیلومتری صعود تا محل قلعه را از طریق پلههای احداث شده طی نمود. یکی از زیباترین روستاهای گیلان که در فهرست آثار باستانی یونسکو به ثبت رسیده است، روستای پلکانی و تاریخی ماسوله است. ممکن است زمین لیز باشد و از سرسبزی درختها خبری نیست. برای بالا رفتن از شیطان کوه چندین راه تعبیه شده اند، به طور مثال مسیر ماشین رویی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از این مسیر و با خودرو شخصی تا بالای کوه بروید ودر این صورت دیگر لزومی به استفاده از تله کابین نیست. گردشگران زیادی مقابل این فروشگاه ها و مغازه ها توقف می کنند تا از محصولات و صنایع دستی آن ها به عنوان سوغاتی و یادگاری تهیه کنند.

زنوزق نام روستایی با این همه زیبایی است که علاوه بر زیبایی مسحورکننـده و مردمان مهماننوازش عنوان بزرگترین روستای پلکانی ایران را به خود اختصاص داده است. این ییلاق با داشتن ارتفاع حدود ۱۴۰۰ متری از سطح دریا، دارای منظرهای سرسبز، تابستانهای خنک و دشتهای وسیع با گلهای وحشی و درختان متنوع است. دشت شقایق: اگر در فصل بهار با ییلاق دیلمان رفتید حتما از دشت شقایق که در ۶ کیلومتری این ییلاق واقع شده است دیدن کنید. این روستا همانطور که گفتیم در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا قرار دارد. شنیدهها حاکی از احتمال تغییر در مدیریت آبفای گیلان است. روستای سرسبز داماش در منطقه جیرنده رودبار، به چشمههای متعدد و زلال و گلهای سوسن چلچراغ خود معروف است. این ییلاق در نزدیکی داماش و در ارتفاع نزدیک به ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این جاده از آن دسته جاده هایی است که در دو طرف جاده درختان بلند قامت و سرسبز قرار دارند و به هر طرف خود نگاه کنید سرسبزی های فراوانی را خواهید دید. بلوردکان یکی از روستاهای بکر و خیرهکننده اطراف املش است. اگر تصمیم گرفتید از سمت فومن رهسپار قلعه رودخان شوید مسیر قلعه رودخان اینگونه است که با عبور از روستاهای ملسکام و سیدآباد و پس از طی مسافت تقریبی ۲۱ کیلومتر از فومن، به پارکینگ قلعه رودخان میرسید. هنگامی که به این جنگل رسیدید، پس از پارک خودروی خود در پارکینگ جنگل بایستی از طریق پله هایی که به سمت پایین می روند، وارد جنگل صفارود شده و از فضای جنگل لذت ببرید. دیلمان یکی از زیباترین ییلاقات گیلان است که در نزدیکی شرق این استان قرار دارد.

بعد از پارکینگ یک راسته مغازه و مسافرخانه وجود دارد که بعد گذشتن از آنها پلهها شروع میشوند و شما راه قلعه رودخان را پیش میگیرید. قلعه رودخان با ۶/۲ هکتار مساحت، حدود ۵۰۰ متر طول دارد که در برخی نقاط عرضی متفاوت دارد. وجود گیاهان زیبا مانند «میش گوش» و انواع گل های مختلف با رنگ های متفاوت از زیبایی های این منطقه است. ظاهر گورهای گبریان با دیگر گورها متفاوت بوده و به صورت خمره یا سرداب می باشند. پس از مدتی به صورت اشتباه واژه گبری را برای افراد کافر به کار بردند و همین امر باعث شد گذشته چندین هزارساله گبریان به چالش کشیده شود. همچنین شرایط آب و هوا در فصل بهار بسیار مطلوب بوده و از هوای سرد زمستان یا هوای شرجی تابستان خبری نیست. سد لار کمتر از ۷ درصد ظرفیت مخزن، آب دارد و این شرایط با توجه به پیشبینیهای سازمان هواشناسی مبنی بر کمبارشی پاییز، شرایط خاصی را برای تأمین آب شرق تهران رقم میزند که هم صرفهجویی مردم را میطلبد و هم نیاز به اتخاذ راهکار از سوی مسئولان داریم. آبشار رنگو یکی از جاذبه های توریستی گرگان است که در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی این شهر واقع شده و بسیار جذاب و دیدنی بوده و در جنگلی با همین نام که درختانی سبز و بلند دارد قرار دارد.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سرچ رنک و آدرس search-rank.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com