وظایف متخصص مغز و اعصاب


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 31 تير 1402
بازدید : 401
نویسنده : سئوکار



همه ما با عملکرد مغز آشنا هستیم و می دانیم که این مغز مسئول کنترل بسیاری از قسمت های بدن است. اما مغز به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد، عوامل زیادی باید دست به دست هم دهند تا این کار سخت و مهم به درستی انجام شود، همیشه دیده اید که اعصاب بعد از مغز می آیند زیرا اعصابی هستند که می توانند اطلاعات را از مغز گرفته و به قسمت های دیگر بدن بفرستند. به همین دلیل است که مغز، نخاع و اعصابی که آنها را تشکیل می دهند، سیستم عصبی نامیده می شوند، آسیب به هر قسمت از سیستم عصبی نه تنها بر عملکرد کل سیستم عصبی بلکه بر عملکرد کل بدن نیز تأثیر می گذارد.

اختلالات عصبی طیف وسیعی از بیماری ها را شامل می شود که شاید نام برخی از آنها را نشنیده باشید. یا با برخی از آنها مانند بیماری آلزایمر که مربوط به مغز است و به دلیل عدم عملکرد صحیح مغز ایجاد می شود آشنا شوید. برای درمان این گونه بیماری ها راهی جز پیشگیری و مصرف دارو وجود ندارد. آلزایمر و اکثر اختلالات حافظه بخش کوچکی از مراجعه به متخصصان مغز و اعصاب را تشکیل می دهند. متخصص مغز و اعصاب متخصص در تشخیص و درمان انواع اختلالات مغز و سیستم عصبی است و از این رو در این مقاله وظایف متخصص مغز و اعصاب و بیماری های مربوط به این متخصصان را به تفصیل بررسی کرده ایم.

وظایف متخصص مغز و اعصاب

متخصص مغز و اعصاب کیست؟

آیا تا به حال کلمه نورولوژی را شنیده اید؟ و آیا می دانید این کلمه از کجا آمده است؟ عصب شناسی از دو کلمه نورو و منطق تشکیل شده است. نورو در لغت به معنای علم مربوط به عصب و منطق به معنای دانستن یا دانستن است. با ترکیب این دو کلمه، رشته ای از پزشکی داریم که به علوم اعصاب و مغز و بیماری های مرتبط با آن می پردازد. رشته مغز و اعصاب به دو دسته متخصص مغز و اعصاب به معنی متخصص مغز و اعصاب و جراحی مغز و اعصاب به معنای جراح مغز و اعصاب تقسیم می شود. متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که در بیماری های مغز، اعصاب و ستون فقرات تخصص دارد. این متخصصان این تخصص را پس از گذراندن دوره های عمومی پزشکی و گذراندن دوره های چهار ساله تخصصی مغز و اعصاب انجام می دهند، بنابراین می توانند به صورت غیر جراحی به تشخیص و درمان اختلالاتی مانند اختلالات مغز، نخاع و اعصاب و عضلات درگیر نخاع بپردازند. علاوه بر این، نکته مهمی که اکثر مردم از آن آگاه نیستند این است که متخصصان مغز و اعصاب قادر به تشخیص و درمان اختلالات مربوط به ستون فقرات هستند.

البته، متخصص مغز و اعصاب را با جراح مغز و اعصاب اشتباه نگیرید. جراح مغز و اعصاب یا جراح مغز و اعصاب متخصص با یک متخصص مغز و اعصاب متفاوت است و اگر بیمار نیاز به جراحی مغز داشته باشد، جراح مغز و اعصاب بیمار را به یک جراح مغز و اعصاب مجرب ارجاع می دهد، زیرا متخصص مغز و اعصاب در جراحی تخصص ندارد و نمی تواند جراحی انجام دهد. بنابراین به طور کلی می توان گفت اولین معاینه و ارزیابی و درمان غیرجراحی بر عهده متخصص مغز و اعصاب یا متخصص مغز و اعصاب است و در صورتی که درد با کمک درمان غیرجراحی تسکین نیابد باید از جراح مغز و اعصاب کمک گرفت. اما برخی از بیماری های سیستم عصبی و نخاع مانند تومورهای مغزی، تنگی کانال نخاعی وجود دارد که باید از همان ابتدای بیماری توسط جراح مغز و اعصاب تشخیص داده و درمان شود.

بیماری های مربوط به متخصصان مغز و اعصاب

با توجه به پیشروی بیماری های نورودژنراتیو لازم است در اسرع وقت با متخصص مغز و اعصاب تماس گرفته شود، زیرا هر چه مراحل درمان این گونه بیماری ها زودتر آغاز شود، تشخیص و درمان آسان تر شده و از پیشرفت بیماری جلوگیری می شود. اما این سوال پیش می آید که برای درمان کدام بیماری ها باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد؟ یا چه بیماری هایی با متخصص مغز و اعصاب مرتبط است؟ اگر به هر دلیلی علائمی مانند:

انواع مختلفی از سردرد در هر قسمت از جمجمه وجود دارد.

در پاییز احساس سبکی و وزن غیرعادی و سبکی

بیهوشی نامناسب و کاهش سطح هوشیاری

حافظه

اختلالات گفتار و زبان

تعادل ضعیف

اختلال راه رفتن

ضعف در اندام ها

زمینه فعالیت متخصص مغز و اعصاب

این علائم علائم یک بیماری عصبی است، یکی از شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب که باید در اسرع وقت توسط متخصص مغز و اعصاب درمان شود:

انواع سردرد شامل سردردهای میگرنی، سردردهای میگرنی، سردردهای میگرنی و غیره است.

بیماری های عروق مغزی مانند خونریزی مغزی و تنگی عروق مغزی

اختلالات حرکتی یا بیماری پارکینسون

هیجان و خویشتن داری

فراموشی یا بیماری آلزایمر

زوال عقل

تقویت کننده ام اس

اصابت

تومورهای مغزی

تومورهای نخاع

اختلالات خواب

تشخیص و درمان کمردرد و گردن درد

آفازی (اختلالی که در آن بیمار تکلم خود را از دست می دهد)

بیماری آتاکسی (عدم هماهنگی حرکات عضلانی آتاکسی نامیده می شود)

تفاوت بین متخصص مغز و اعصاب و متخصص مغز و اعصاب چیست؟

چه زمانی به متخصص مغز و اعصاب و چه زمانی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟ این سوالی است که بسیاری از افراد ممکن است هنگام برخورد با اختلالات روانی یا عصبی از خود بپرسند. متخصصان مغز و اعصاب، کایروپراکتیک و حوزه کاری این متخصصان به طور مفصل توضیح داده شده است، برخی از وظایف این متخصصان را خواهید دانست، اما از آنجایی که زمینه کاری متخصصان مغز و اعصاب و مغز و اعصاب مشابه متخصصان مغز و اعصاب است، بسیاری از افراد نمی دانند به کدام بخش از روانپزشکی مراجعه کنند. البته اختلالات روانی نیز وجود دارد که جراحان مغز با آن سروکار دارند که در حوزه درمانی به آن اختلالات روانپزشکی می گویند.

متخصص مغز و اعصاب یا روانپزشک روان درمانگری است که در زمینه بیماری های روانی و تشخیص، پیشگیری و درمان اختلالات رفتاری، فکری و عاطفی تخصص دارد. روانپزشک شنونده خوبی است که در گوش دادن به سخنان بیمار سطح بالایی داشته باشد، گفتار خوبی در ارتباط داشته باشد و با دوره هایی که برگزار می کند وضعیت روحی و جسمی بیماران را بررسی کند. از این رو با مشاوره و تجویز دارو کمک زیادی به بهبودی بیماران می کند. روانپزشكان در اغلب موارد فقط به درمان بيمار و نه بيماري مي پردازند و علايم بيماري را از طريق گفتگو و بدون تجويز دارو درمان مي كنند و مرحله بعدي درمان كه توسط روانپزشك انجام مي شود، دارودرماني و بستري شدن در بيمارستان و نيز استفاده از روش هاي درماني كمي تهاجمي تر مانند شوك الكتريكي است.

همانطور که می بینید متخصصان مغز و اعصاب به تشخیص و درمان اختلالات روانی و روانی می پردازند، اما متخصصان مغز و اعصاب با اختلالات سیستم عصبی یعنی مغز و نخاع سروکار دارند و از درمان های مختلفی برای سرکوب علائم استفاده می کنند، بنابراین در چنین جلسات تخصصی هیچ بحث و مشاوره ای وجود ندارد. برای مثال در اختلال دوقطبی مرحله اولیه بیماری توسط روانپزشک با کمک جلسات درمانی و مشاوره ای درمان می شود و در صورت عدم بهبود علائم، متخصص مغز و اعصاب بیمار را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع می دهد تا با استفاده از روش های درمانی تهاجمی تر، علائم را بهبود بخشد.

بهترین متخصص مغز و اعصاب کیست؟

با توجه به نقش مهم مغز و اعصاب در کنترل عملکردهای بدن، جدا از اینکه درمان سریع و به موقع رکن اصلی درمان یک بیماری است، انتخاب یک متخصص مغز و اعصاب خوب و با تجربه یکی دیگر از عوامل مهمی است که در روند بهبودی بیمار تاثیر بسزایی دارد. زیرا متخصص با تجربه می تواند به سرعت علت بیماری را تشخیص داده و روند درمانی بیمار را آغاز کند.

بنابراین بهترین متخصص مغز و اعصاب کسی است که:

مهارت تصمیم گیری و تشخیص بیماری بالایی داشته و از تکنیک های تصویربرداری مانند MRI و CT برای تشخیص استفاده نکنید.

متخصصی که از دانش روز آگاه باشد و هر روز اطلاعات لازم را دریافت کند، دانش خود را در زمینه مغز و اعصاب افزایش می دهد.

علاوه بر مهارت های ارتباطی عالی و خوشایند، که مهمترین ویژگی یک پزشک خوب است. متخصص خوب فردی است که بسیار مهربان، دلسوز و با ملاحظه بیمار باشد تا بتواند به او اعتماد کند. شما می توانید این رفتار را با پرسش از بیمارانی که پزشک قبلاً ملاقات کرده است، تعیین کنید.

از انجام آزمایش‌های مکرر و غیرضروری که نیازمند فرآیندی پرهزینه و طولانی است، خودداری کنید، زیرا بیماری‌های مغزی و عصبی بیماری‌هایی هستند که بیش از حد رشد می‌کنند و از دست دادن احتمالی زمان خطرات جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

اگر جراح مغز و اعصاب خوب را آموزش دیده باشد، می توانیم تشخیص دهیم، بنابراین نمونه های زیادی از افرادی وجود دارد که بهبودی کامل را از این متخصص دریافت کرده اند. یافتن چنین پزشکانی آسان است، زیرا این متخصصان به دلیل مهارت های بالای خود شناخته شده اند.

 

بیشتر بخوانید: https://pezeshke-shahr.com/مغز-و-اعصاب/متخصص-مغز-و-اعصاب-نورولوژی-در-شیراز/




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سرچ رنک و آدرس search-rank.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com