عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 23 خرداد 1403
بازدید : 149
نویسنده : سئوکار


موتورهای الکتریکی نقش مهمی در ساخت تجهیزات و ماشین آلات صنعتی دارند. هدف از استفاده از موتورهای الکتریکی بهبود کارایی دستگاه های مختلف و کاهش هزینه های ساخت و تولید است.

در ادامه این مقاله کاربردها و ویژگی های موتورهای الکتریکی را با عبارات بسیار خاص و دقیق مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خودروهای برقی نقش عمده ای در ساخت تجهیزات و ماشین آلات صنعتی دارند. هدف از استفاده از موتورهای الکتریکی بهبود عملکرد دستگاه های مختلف و صرفه جویی در هزینه های ساخت و تولید است. این نوع موتور انواع مختلفی دارد و هر کدام دارای مشخصات و مشخصات فنی خاص خود می باشد. در واقع ممکن است با شنیدن نام موتور الکتریکی این سوال پیش بیاید که این نوع خودروها چگونه کار می کنند و چگونه مورد استفاده قرار می گیرند؟ در ادامه این مقاله، کاربرد و ویژگی های موتورهای الکتریکی را به صورت واضح و دقیق مورد بحث قرار خواهیم داد. برای خرید الکتروموتور با الکتنو همراه باشید.


آشنایی با ماهیت و ساختار موتور الکتریکی

همانطور که از نام ژنراتور الکتریکی پیداست، این ماشین های صنعتی انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. بسیاری از انواع موتورهای الکتریکی به دلیل تعامل آهنربا در داخل سیم پیچ کار می کنند. در نتیجه این اعمال الکترونیکی، فرآیند اعمال گشتاور آغاز می شود و در نهایت با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی عمل می کند.

به بیان ساده، هر موتور الکتریکی باید بین یک میدان مغناطیسی و یک جریان الکتریکی ارتباطی ایجاد کند تا انرژی لازم برای انتقال نیروی معینی به شکل گشتاور به شفت فراهم شود. تعداد زیادی از موتورهای الکترونیکی دوار هستند، اما برخی خطی هستند. توان الکترونیکی مورد نیاز این موتورها از منابع DC تامین می شود. البته برخی دیگر نیز با منابع جریان غیرمستقیم و متناوب به نام جریان متناوب، توان لازم را تامین می کنند.

قطعات خودرو برقی

این موتورها معمولاً از دو قسمت اصلی تشکیل شده اند: استاتور و روتور. قسمت استاتور یک مکانیسم ثابت است و قسمت روتور نیز متحرک است. در واقع اجزای اصلی یک موتور الکتریکی تعداد زیادی آهنربا و یک آرمیچر قدرتمند است. وظیفه اصلی آهنرباها ایجاد میدان مغناطیسی است و می توان از آنها در دو نوع موتور استفاده کرد: موتورهای دائمی و موتورهای الکتریکی. البته قبل از اینکه به اجزای یک موتور الکتریکی بپردازیم، ذکر این نکته ضروری است که بین الکتروموتورهای DC و AC از نظر قطعات و اجزای سازنده تفاوت های قابل توجهی وجود دارد.

اجزای الکترونیکی یک موتور جریان مستقیم

استاتور

روتور

دیدم

توپ ها

سیستم آب و هوا

موتور خانه منحصر به فرد

اجزای موتور الکترونیکی AC

روتورهای DC ویژه

پاک کننده DC

استاتور DC

سیستم تهویه هوا

به طور کلی، اجزای هر یک از این موتورها از نظر دسته بندی یکسان هستند، اما هر کدام حول مکانیزم دقیق AC و DC ساخته شده اند. سایت ۱۶۸۸


کاربردها و کاربردهای موتور الکتریکی

امروزه در بسیاری از صنایع از موتورهایی با مکانیزم های خاص برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی استفاده می شود. به این موتورها الکتروموتور می گویند. در دنیای مدرن، موتورهای الکترونیکی به بخشی جدایی ناپذیر از صنعت تبدیل شده اند، بنابراین بسیاری از محصولات الکترونیکی موجود در بازار به این موتور مجهز هستند. استفاده از این موتور پیشرفته دسته بندی های مختلفی دارد که در زیر به معرفی هر یک می پردازیم.

کاربردهای موتور الکترونیک در صنعت

انواع پمپ و کمپرسور

دمنده های مختلف

کارخانه

ماشین آلات بسته بندی و چاپ

ربات های صنعتی

کاربرد موتور الکتریکی در حمل و نقل

وسایل نقلیه الکتریکی پیشرفته و سایر تجهیزات هیبریدی

صنعت هوافضا

تولید تجهیزات پزشکی

تجهیزات جراحی

مبحث اعضای مصنوعی

سی تی اسکن و تجهیزات تصویربرداری پزشکی

در هر یک از این دسته ها از موتورهای الکتریکی در اندازه ها و ابعاد مختلف استفاده می شود. علاوه بر سایز، مشخصات فنی این ماشین ها بر اساس نیاز صنایع مختلف طراحی و نصب می شود.

انواع موتورهای الکتریکی

همانطور که در بالا ذکر شد الکتروموتورها در دو نوع DC و AC تولید می شوند اما هر کدام از این دسته ها مدل های متفاوتی دارند دسته سوم موتورهای الکترونیکی موتور مخصوص نامیده می شوند در زیر مدل های هر AC، DC و نوع تخصصی آورده شده است:

مدل های مختلف موتور AC

موتور القایی

موتور سنکرون

انواع موتورهای DC

ضخیم موازی

یک موتور مرکب

PMDC afi

موتور خودکششی

سری ماشین

انواع موتورهای خاص

موتور بدون جارو

هیسترزیس حرکتی

موتور واقعیت

موتور جهانی

الکتروموتورهای ضد انفجار یکی از پرکاربردترین انواع موتورهای الکترونیکی هستند. از این نوع موتور برای جلوگیری از حوادث غیر مترقبه مانند آتش سوزی نیز استفاده می شود. الکتروموتورهای ضد انفجار به عنوان موتورهای الکترونیکی EX و موتورهای الکتریکی جرقه زنی نیز شناخته می شوند.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سرچ رنک و آدرس search-rank.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com